Smajl Hjälmargården

I min tjänst som pastor har jag många privilegier. Jag får möta alla generationer, jag får tala med och berätta om Gud. Jag är med och tränar andra, uppmuntrar, förmanar och tröstar. Men en av de största förmånerna är att jag får åka på läger. Här en rapport från sportlovet då vi åkte till Smajl på Hjälmargården.

I dagens samhälle är tid en stor utmaning. Så även för oss som församling och för mig som ledare för barnen. Därför är lägren en fantastisk möjlighet då vi är tillsammans inte bara någon timma, utan flera dagar. Vi äter, leker, sover, har samlingar, ber och läser Bibeln tillsammans. Två skäl till varför Smajl är så bra är att det är:

  1. SÅ ROLIGT
    Genom aktiviteter som jagad av ledarna, intressegrupper som SOS, bakning, teknik, skapande, lek & spel, sport, dans, media, drama samt kojbygge, lägerbål där alla får vara med i sång, tävlingar, lekar och se framträdanden, har alla vi som är med så roligt tillsammans. En del badade bastu och isvak, nästan alla stod i kön för att komma fram till kiosken. Lägren är kreativa, sociala och spännande. Hela dagarna är det full fart, till och med så att flera somnar innan det ska vara tyst.

    DSC_4928
    Sista kvällen fick alla barn varsin VIP-biljett och de blev en stor fest med många inslag. Visst kan någon längta hem lite grann, men de flesta känner när lägret är slut: oj, gick det så fort, och talar redan om nästa läger.

  2. SÅ VIKTIG & VÄRDEFULL
    På lägren vill vi förmedla det viktigaste i livet: att Gud finns, älskar varje människa och att vi alla är inbjudna att leva med i hans stora äventyr. Temat för lägret som var nu var VIP: Väldigt viktig person. Genom fantastiskt drama (om två väntande Hawaii-resenärer, en städare, en chef, en VIP-rumsvakt på en flygplats), sånger, bibelberättelser, samtal i smågrupper och bön fick vi alla fundera på och ta till oss att

    DSC_4842
    Städaren och Hawaii-resenärerna på flygplatsen.
    • Gud älskar oss så mycket (se vad Jesus gjorde för oss på korset)och vi ska älska honom tillbaka. Det som ser omöjligt ut kan förändras.
    • Eftersom Gud älskar oss kan vi älska oss själva. Vi är alla unika bitar i Guds stora pussel. Varje människa är viktig, värdefull och behövs.
    • Vi får vara med och göra som Jesus visade oss: älska våra medmänniskor. Det är inte alltid lätt, men Guds kärlek hjälper oss att på olika sätt visa andra att också de är viktiga, VIP.

Att vara med och möta Herren tillsammans med alla dessa underbara barn är fantastiskt. Lovsång, böneplatser, förbön. Pyjamasbönen som avslutar dagen är en höjdpunkt; att få sammanfatta dagens alla delar, prata om vad vi hört och gjort med varandra och med Jesus.

DSC_4851

Efter ett läger som detta är jag väldigt tacksam och lite trött.

Gud är god.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *