Inspirerad efter barnledarkonferens

Nu har vi kommit hem. Vi drygt 1300 barnledare från olika kyrkor i landet som samlades i Jönköping i helgen som gick. Jag gläds över:

  • JESUS
    Han är hopp i hopplöshet, en väg för generationer, mening nu och för framtiden, liv för barn och för familjer. Jesus är alla människors ljus i mörkret!
    Vi får vara med och berätta om de goda nyheterna som finns i böckernas bok, Bibeln, om livet med Gud idag.
  • Tillsammans
    Vi kom från olika kyrkor, olika sammanhang, olika städer. Men vi möttes med samma längtan – Jesus till barnen. Men den gemensamma riktningen kommer vi att med Guds hjälp och kraft att förvandla liv.

    Det är en stor förmån att få vara ledare tillsammans med andra. Jag har denna enorma glädje i Korskyrkan Uppsala.

  • Utrustning
    Livet med Jesus och barnen innehåller allvar för det spelar avgörande roll. Det handlar om att hitta rätt vägar och redskap för uppdraget. Vi får ta del av det som Gud har gett oss, lämna det som blivit fel till Herren, ta emot av hans styrka för att kunna gå vidare med budskapet om fred (Ef 6:10ff). Helgen som gick var verkligen ett tillfälle att utrustas.

  • Fest
    Att söka Gud, utrustas för uppdraget att förmedla Jesus till barnen, betyder fest! Vi lever med honom som besegrat döden, ondskan och synden. Vi går med den som känner oss alla vid namn. Gud låter alla få vara delaktiga i festen inför den högste och i kärleken som förvandlar människor omkring oss. Det var underbart att tillbe, lovsjunga, upphöja Kompisen, Pappan, Mamman – med stor bokstav! I detta kan barnen verkligen lära oss äldre massor.
  • Bön
    Som föräldrar och ledare har vi ett stort ansvar för de vi har omkring oss. Därför är det så viktigt att vi kommer ihåg att Gud är med oss, i stort, svårt och i smått. I vardagens utmaningar, kamp och glädjestunder. Till Herren får vi komma med våra rop, förtvivlan, behov, tacksamhet och jubel. Herren hör oss när vi ber.

Nätverket bakom konferensen skrev tillsammans om att alla barn har rätt till sin egen tro på tidningen Dagens debattsida. Dess ordförande Olof Edsinger har också bloggat om konferensen på Efter Kristus.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *