Vardagens glädje och hopp

Livet är fullt av allting. Dagarna som kommer till oss som en fantastisk gåva innehåller oanade möjligheter. Samtidigt rymmer de oro, mörker och ondska. Vardagen vi finns i bär med sig alla de sidor som vår värld har. Det är ofrånkomligt.

För mig som vän till Jesus är det naturligt att allt det som pågår eller inträffar tas med in i min bön och handling. När sorg och ilska kommer får Jesus veta om det. Varför? Hur länge ska detta fortsätta? Säkert är det fler än jag som känner så. Och vi är inte ensamma, se bara i Bibeln.

I söndags hade vi glädjen att få öppna dopgraven i vår församling. Åtta personer lät döpa sig till Jesus Kristus. Det är ett synligt steg att Gud verkar i vår värld, även om den så ofta verkar vara övergiven eller bortglömd. Men Gud älskar oss så mycket att han gjort allt för att vi ska få del av hans rike, befrielse och hopp. I dopet får vi gå från död till liv, från mörker till ljus. Dopet är en startpunkt på den fortsatta livsresan i lärjungaskap – att formas av och efter Jesus. Att varje dag omvända sig från synd till att leva i kärlekens befriande kraft. Livet med Jesus är inte alltid enkelt, men inget annat liv är verkligen på riktigt.

En fantastisk tjej sa innan till sina föräldrar:
Jesus älskar alla barnen! De ska dödas i kyrkan idag!
Även om det kan bli gulligt och tokigt av en bokstavsförändring, blev det egentligen väldigt rätt. Dopet handlar om att dö (därav ordet dopgrav). Att lämna allt det som är fel, som för oss vilse och bort från Gud. Istället vänder vi om till honom som är livet och som varje dag genom sin Ande, sitt Ord och sitt folk vill hjälpa oss att leva med honom i gemenskap och tjänst för en värld som desperat behöver ljus, hopp och glädje.

På lördag är det 22 år sedan jag själv i Faderns, Sonens och den helige Andes namn döptes in i Jesus Kristus. Min morfar Arvid Gustavsson var dopförrättare i Salem, Rakstorp, Ydre. Fortfarande håller jag på att upptäcka hur mycket Gud älskar mig och alla andra, hur vackert allting är skapat av honom som vill våra liv samt hur innehållsrikt och spännande livet kan få bli.

Välkommen med att upptäcka livet!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *