Tanterna som bereder sig på att ta över

Riket som Jesus kom med är annorlunda. Där är den störst som tjänar andra. I det riket får alla plats, ingen lämnas utanför. Ordningar kastas omkull, vänds upp och ner. Alla människor är så älskade och värdefulla – var och en är inbjuden helt nära Jesus och hans vänner. Ett annat perspektiv, som i Terra Novas sång Tanterna beskrivs med orden: men nere i församlingens lilla sal, på bästa möjliga sändningstid, knäpper tanterna sina Bibelfodral och bereder sig på att ta över.

När vi talar om bön väcks ibland associationer som vad behöver jag, vad har Guds att ge, vad behöver förändras i världen och runt omkring mig. Självklart vill Gud vara med och låta sin vilja ske och sitt rike komma (Matt 6:5ff). Men det finns också en risk att vi stannar i önskan om något nytt. Vi kommer inte eller sällan till gemenskapen, närvaron, tillbedjan.

Jag tror att det bästa sättet att lära sig be är att be. Eller som någon sagt: att tala med Gud om saken. För i den heliges närvaro förvandlas våra liv och perspektiven förvandlas. Vi inser vad som verkligen är på riktigt, vem det är som är Gud. Och då förstår vi också vilka vi är: Guds älskade barn, som får vara med och förmedla ljuset, härligheten, hoppet och räddningen från honom.

För att det alltid börjar med Gud och inte med oss kan alla åldrar vara med och be. Och kanske det är just de yngsta och de äldsta som har lättast att förstå att vi söker Gud för Guds egen skull.

Lämna ditt dåliga samvete! Gud längtar efter att vara med dig, kortare och längre stunder. Ta vara på din längtan! Planera för att vara med Gud, försöka att skapa ett rum, en tid som är avsatt för att vara med Herren.

Ta vara på möjligheten att vara med när vi nu till helgen söker Herrens ansikte tillsammans! Välkommen till Korskyrkan Uppsala, Väktargatan 2D! Ett gott nytt år i Jesu namn!

unnamed

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *