Smajl: MOD

Ännu en gång har jag fått åka på läger, ett av de absoluta höjdpunkterna i mitt jobb. Tillsammans med 5 vuxna och 17 barn från Uppsala och 4 barn från Enköping reste vi till Hjälmargården för att under fyra dygn vara totalt 240 personer som levde, lekte, lyssnade och lärde oss lita på Gud och varandra.

Under ett läger händer massor med saker. Förutom massor med mat och fika, övernattning med kompisar, utelek, fritid, kiosk, spel och läsning så finns flera andra hållpunkter under dagarna. Redan första kvällen blev vi introducerade till lägrets pirattema genom att vi fick gå i olika grupper ner till Hjälmarens strand för att möta olika pirater som hade olika uppgifter och utmaningar för barnen att försöka lösa så att de kunde samla ihop bokstäver till en rebus. Det var en spännande kväll med facklor, marschaller, korv och varm choklad paus som startade upp hela lägret redan efter vår ankomst.

DSC_5312

På eftermiddagarna är det intressegrupper. Då kan barnen välja något som de tycker om, som till exempel pyssel, sport, media, bakning, teater, sång, film, teknik eller lek och spel. Under denna tiden kommer barnen från alla församlingarna samman för kreativt och spännande arbete. Ofta är detta något som barnen gillar väldigt mycket. Under lägret har vi hunnit åka pulka, bygga snöborg, bada bastu och isvak (mod!) och några åkte skridskor. I måndags var det istället för intressepass en stor uteaktivitet i det strålande solskenet med hela lägret indelade i mindre grupper från respektive församling som kallades Position X. Då fick barnen leta bokstäver på lägerområdet utifrån en karta och försöka att inte bli fångade av några jagande ledare som gömde sig i terrängen. Sista kvällen var det MOD-fest där alla fick på olika sätt vara modiga genom att utmana ledare, leta skatter i hinkar med diverse innehåll, tävla, leka, dansa eller få en ansiktsmålning eller ett roligt ansikte på en skärm genom en app. Kvällen hade inte bara tacos till mat utan också glass med chokladsås till efterrätt och kiosken under festen.

DSC_5324

Huvudsyftet med lägren är mer än att ge barnen äventyr och roligheter, för vi vill berätta om Jesus och visa på hur det är att leva med honom i vardagen. Att få komma till en gård, få mat och en massa annat är en bra ram för att få tid att möta varandra och få uppmuntra till tro på Gud. Varje morgon och kväll samlas vi i mindre grupper för att se hur alla mår, har sovit och vilka förväntningar och orosmoln som finns med. Tillsammans ber vi och läser från Bibeln. I storsamlingarna på förmiddagen blandas fångande drama, medryckande sånger och levande Bibelberättelser så att alla ska få del av de goda nyheterna och kunna ta med det in i sina liv, skolor och hemmiljöer.

I år fick vi möta de väldigt snälla piraterna Benny, Skalman och Berra som blev satta på en ö (som inte var så öde som de trodde) av sin kapten för att visa sitt mod. Med sina olika personligheter och gåvor visade de under lägret vad det betyder att:

DSC_5303
Piraterna träffar Noa som lyssnade och litade på Gud.
  1. Våga lita på Gud!
    Förtrösta alltid på Herren, för Herren är en evig klippa. Jes 26:4Vi fick höra berättelserna om Gideon och Noa vilket inspirerade piraterna och barnen att våga lita på Gud, men också på sin kapten och andra omkring dem. Det kan vara lätt att känna sig liten, rädd eller tänka jag är fel person för detta. Men Gud vill uppmuntra oss att våga.
  2. Våga lyssna på Gud!
    Tala Herre, din tjänare hör. 1 Sam 3:9Vi kan kommunicera med kompisar med olika medel. Och Gud talar till oss på många olika sätt. Det sker genom Bibeln, andra människor, drömmar och så vidare. Vi får lära oss, precis som Samuel, att Herren talar och att det bästa är när vi lyssnar och följer det som vår gode Gud säger.
  3. Våga gå när Gud talar!
    Följ inte världens beteenden och vanor, utan var nya och annorlunda människor. Rom 12:2Genom det som hände med piraterna utmanades vi att våga vara annorlunda, stå emot grupptryck, dela med oss av vår favoritkaka och så vidare. Att gå Guds vägar påverkar oss både på insidan och utsidan. Ester lyftes fram som en förebild som vågade stå upp för sin tro på Gud, sin judiska identitet, för det som var rätt och som var annorlunda än de omkring henne.

Sammanfattningsvis fick vi på lägret höra och förstå att vi är älskade som vi är, att Gud vill vara med oss oavsett vad som händer och han vill leda oss efter sin vilja. Herren är att lita på och vi får lyssna till honom som alltid hör oss när vi har något vi vill säga.

Efter varje dags storsamling träffades vi igen i våra smågrupper för att bearbeta och tänk igenom vad vi hört och hur det betyder för oss alla. Vi ritade, gav exempel, svarade på frågor, utmanade varandra att våga och bad tillsammans.

På kvällarna hade vi kvällssamling där vi sjöng om och till Gud, någon delade något som Gud sagt och gjort, även det på temat, och på olika sätt pratade vi med Jesus. Det fanns en plats att be om mod genom att hoppa från en pall, vi kunde få förbön enskilt eller i grupp, en jordglob användes för att be för världen, vi kunde rita och tända ljus. Efter en stund kunde de som ville stanna kvar och sjunga och be, medan de som inte hade ro eller ork i kroppen gå för att börja göra sig i ordning för natten. Vi sjöng: Jesus är här just nu och säger att han älskar dig! En annan av de sånger var Våga vara, som några på lägret skrivit och spelat in. Så bra!

Nu hoppas jag att ni förstår hur fantastiskt det är med läger. Kanske du följer med på nästa läger, som deltagare eller för att hjälpa till med servering, disk och städ? Jag är så tacksam för att Gud är så god och för alla fantastiska barn och ledare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *