Verklig anledning att fira

Ledigt från jobb och skolor. Mat, godis, bakverk, ägg… vi har precis firat påsk i vårt avlånga land. Men de flesta har glömt varför vi gör det, och vilken helt avgörande roll det har för våra liv och för hela världshistorien. Låt mig berätta.

Allting handlar om Gud som inte gav upp när mänskligheten vände sin uppfinnare, vän och Herre ryggen. Istället fullföljde Herren sin plan att återvinna och återuppbygga relationen med skapelsens krona. I Jesus blev Gud en av oss, lagd i djurens matbord, och som genom allt sitt fruktansvärda lidande verkligen vet hur det är att vara människa. När Jesus red in i Jerusalem på en åsna visar han att det inte är genom krig som han vill ta eller få sin makt. Som en tjänare tvättade han sina vänners smutsiga fötter, för att ge oss ett exempel på kärlek, ödmjukhet och ledarskap att följa. Tillsammans med sina lärjungar firade han påskmåltiden, som sedan uttåget tydliggjort att Gud kallat ett folk som sitt och att Herren är befriaren, och när de äter tar han ett bröd och en bägare och identifierar det med sig själv. Jesus ger alltså av fri vilja sitt liv på korset. Han är Guds lamm som borttager världens synd. För vi har alla syndat och har skuld inför den helige.

BUCHAREST, ROMANIA - MAY 3: Closeup of unidentified actor's hand, nailed on wooden cross during reenactment of the crucifixion of Jesus Christ on Good Friday on May 3, 2013 in Bucharest, Romania.

Men det som på ett plan verkade som ett nederlag, var början på en triumf. För graven kunde inte hålla honom kvar. Jesus har uppstått. Han lever idag (jag pratade med honom för en stund sen). Jesus har därmed vunnit en fullkomlig seger över allt elände, ondskan, synden, döden. I honom finns liv i överflöd. Och tillsammans med Jesus får vi gå från död till liv, från mörker till ljus. Detta är vad det kristna dopet gestaltar och gör oss delaktiga i. Och därför är påsken så central för vår kristna tro, även om också många troende missat detta faktum.

Långfredagen var tidigare en dag som tillbringades i stillhet inför det oerhörda som skedde i Jerusalem för snart 2000 år sedan, men när centrum för livet tas bort tas allting förändras. Påskriset användes längre tillbaka för att plåga sig med liksom Jesus fick uppleva smärta. På engelska heter denna dagen Good Friday (den goda fredagen), tyskarna säger Karfreitag (sorgens dag), och fransmännen Vendredi saint (den heliga dagen). Gud verkar på ett att annat sätt än vad vi kan förvänta oss. Det är Herren som har gjort oss, inte tvärtom.

I Sverige firar vi ofta på aftonen, vilket märks ännu mer på jul när mångas firande är slut när högtiden börjar. Äggen som finns överallt vid påsk symboliserar från början Jesu uppståndelse. Martin Modéus (huvudkälla till detta blogginlägg) skriver i Tradition och liv (Verbum): Genom det hårda skalet, en symbol för graven, bryter Kristi nya liv fram. Kanske en överraskning för de flesta idag. Det finns också en koppling till bondesamhället. Eftersom ägg tidigare inte tillhörde kosten under fastan fanns det vid påsken mycket ägg att ta vara på. Från kycklingarna har påsken fått sin gula färg.

Kampen mellan ont och gott syns i genom påskkärringar, som har sitt ursprung i folks tro på häxor. När Gud går in i striden om vem som verkligen har makten blir också de ondas anhängare aktiva. Att Jesus besegrar döden och all ondska genom att uppstå ger honom all makt i himlen och på jorden. Det ser kanske inte ut så för dig eller för människor över jorden, men liknande hur Dagen D var en avgörande dag för utgången av andra världskriget, så är Jesu lidande, död och uppståndelse det som för alltid har avgjort allting till Guds fördel. Döden är besegrad, livet har triumferat. Och när Jesus en dag kommer tillbaka, då blir ondskan utplånad för alltid. Då ska ingen sorg och ingen plåga finnas mer. Då fortsätter den stora festen som började på påskdagen. För graven är tom. Vi kan utbrista: Halleluja! och hälsa varandra: Glad påsk!

Författaren C S Lewis har sagt: Antingen var och är den mannen precis det han själv sa sig vara, eller också en bedragare eller något ännu värre. För mig tycks det klart att han varken var djävul eller bedragare. Konsekvensen blir att jag, hur konstigt och oerhört det än kan verka, måste acceptera att han faktiskt var och är Gud. Gud har landat i mänsklig gestalt på denna av fienden ockuperade planet.

Vad säger du om den mannen, Jesus från Nasaret? Messias eller en bluff?

Glad påsk! Jesus har uppstått. Ja, han är verkligen uppstånden!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *