Kom och följ mig!

Jesu inbjudan är så enkel och samtidigt så stor. Det handlar om att följa den som verkligen är. Och under den resan bjuda med så många som möjligt. Även barnen i våra familjer, församlingar och samhälle.

barnteologidag

Igår samlades vi därför ledare och studenter från olika orter och sammanhang på Örebro Missionsskola för en barnteologidag om barn och efterföljelse, där vi funderade på hur vi på bästa sätt kan hjälpa barn och familjer att följa Jesus. Lovsången var stark när vi inledde tillsammans i kyrksalen. Berättelserna och undervisningen var utmanande. Samtalen och reflektionen pågick med full intensitet. Jag och säkert många med mig reste hem från dagen laddade med inspiration inför allt det vi står i. För mig var det väldigt positivt att åka med en ledare från samma församling, vilket gör att vi kunde samtala om det som vi hört och  fundera på hur vi kan göra handling av dagens viktiga budskap och uppmuntran. Här är något av det som jag fick med mig.

  • HEMMET
    Oavsett hur våra liv eller våra församlingar ser ut så kan vi utgå från våra hem. Tänk om vi kunde våga dela hela livet på hemmaplan! Det måste inte vara nystädat och en massa bullar på bordet för att någon ska få komma in och se hur vår liv med Jesus ser ut och fungerar. Vid köksbordet kan vi glädjas över Guds godhet, i hörnsoffan kan vi få brottas med livets orättvisa, i samtal och förbön kan vi få praktisera Jesu kärlek. Just där vi bor och finns kan nåden uppenbaras. När vi lever med Herren i våra hem kommer det också bli mycket naturligt att våra barn ser det, blir delaktiga och får möjlighet att följa oss och bli Jesu efterföljare.
  • FAMILJERNA
    Genom att stödja familjerna kan vi hjälpa dem att ge tron vidare till sina och andras barn. Därför behövs det idag ett nytt självförtroende hos oss som är föräldrar – att vår tro duger, att mina böner räknas, att vi har fantastiska möjligheter att få leda våra barn in i livet med Gud. Det är i vardagen som tron spelar roll, och därför behövs mer än någon samling i kyrkan eller något läger (även om det är väldigt bra och kan vara helt avgörande) för att nästa generation också ska börja följa Jesus. I undersökningar om vem som haft mest betydelse för barn och ungas tro kommer mamma på första platsen och pappas som nummer två.
  • JESUS
    Det är så tydligt att Jesus är barnens vän, precis som han är allas vän. Barnen får en speciell plats hos Jesus (Mark 10:13-16) som var ännu mer radikal i den tiden. För att få komma till Jesus behövs inget CV, ingen lång erfarenhet, inte en massa träning. Men det behövs ett öppet och villigt sinne, en längtan, en tillit och den ödmjukhet som barnen har. Därför ställer Jesus fram barnen som föredömen för oss vuxna, som ofta litar mer till oss själva och våra meriter, än till honom är alltid håller att lita på.
DSC_5350
Några egenskaper barn har.

Jag blev igen så tacksam för vem Jesus är under dagen i Örebro. Och jag blev ännu mer inspirerad att berätta för mina barn, andras barn och alla människor om hur fantastisk, god, kärleksfull och underbar Jesus är. Gemenskapen med honom innebär räddning, liv och hopp.

  • UTRYMME
    – Vi behöver vara församlingar och familjer som ger plats för och ser barnen. Älskar dem för vilka de är. Vi behöver be inte bara för våra barn, utan också tillsammans med dem. Låta barnen få se vårt liv med Gud. (Och om vi inte har något liv med Gud får vi vara ärliga och säga som det är: Gud förbarma dig över mig!)
    – Prioritera det som ni tycker är viktigast i er familj. Respektera barnen, men visa hur ni som föräldrar valt att leva. Det kommer smitta av sig. Vi kan inte tvinga våra barn att tro, och de kommer inte tro exakt som vi, men som föräldrar har vi en fantastisk möjlighet att med våra liv visa vem det är vi följer, vad det betyder och varför det är det bästa att göra det.
    – Ge tid för barnen och skriv in det i din kalender. Visa mycket praktiskt att ni älskar dem. Det är en gudstjänst för oss föräldrar.

-Kom och följ mig, jag ska göra er till människofiskare! (Mark 1:16ff)
Så sa Jesus till sina lärjungar. Så säger Jesus idag till alla människor, ung som gammal. Jag längtar efter att vi alla skulle ännu bättre hjälpa barnen omkring oss att upptäcka vem Jesus är så att de börjar följa och älska honom.

En reaktion på ”Kom och följ mig!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *