Barnen – Guds gåva

Förra gången jag predikade var det på ett tema som jag verkligen gillar. Guds gåva barnen. Jag tror det är väldigt avgörande för oss som församlingar att vi kan vara generationer som fungerar tillsammans, att vi får vara med och ge Jesus vidare till de som växer upp och som redan idag får vara med i Guds rike och leda andra till tro på och liv med Gud.

Förutom Jesus och Bibelns texter har jag tagit extra inspiration från Maria Furusand, pastor i Folkungakyrkan Stockholm. Här finns predikan att lyssna till och här finns samtalsfrågor för till exempel din hemgrupp. Nedan finns den som text (vilket alltid skiljer sig mot hur det sedan blir när jag förkunnar).

Hoppas även du som tar del av detta på dessa sätt ska få upptäcka hur fantastiskt Gud har tänkt det för alla människor, inte minst för barnen.

GUDS GÅVA BARNEN

Barnen ska sitta still och vara tysta… de får inte störa eller skapa oreda.
Veta hut är vad som gäller!
Det ska vara lugnt och fridfullt. Allt måste ske med värdighet.
I framtiden, om 20, 30 kanske 40 år, kan de få vara med. Då, när de är mogna vuxna.
Nu bara små omogna… Nu behöver vi hålla barnen långt borta, på behörigt avstånd…

Idag när temat är Guds gåva barnen, vill jag visa för er hur galen och fel min inledning är. Inspiration kommer från Frida Lindberg, Maria Furusand, Eleonore Gustafsson, Egil Svartdahl, Marina Andersson, Per-Olof Eurell, Alf B Svensson, Cilla Stjernberg och framför allt från Bibeln och Jesus.

BIBELN & JESUS

Vi ser tydligt i Bibeln att Gud är en Gud för alla generationer – Abraham, Isak och Jakobs Gud. Instruktionerna som Guds folk får gäller alla åldrar.

5 Mos 6:4-7
Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft. Dessa ord som jag i dag ger dig skall du lägga på hjärtat. Du skall inpränta dem i dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du är ute och går, när du lägger dig och när du stiger upp.
(5 Mos 31:9ff, 2 Mos 12:21ff)

Jos 8:35
Inte ett ord av det som Mose stadgat utelämnade Josua. Allt lästes upp för Israels församling samt för kvinnorna och barnen och de främlingar som följde dem.

Ps 78:3-4
Vad vi har hört och lärt känna, vad våra fäder berättade för oss, vill vi inte dölja för våra barn. Vi skall berätta för kommande släkten om Herrens ära och hans makt och om de under han gjort.

Mark 10:13-16
Folk kom till honom med barn för att han skulle röra vid dem. Men lärjungarna visade bort dem. När Jesus såg det blev han förargad och sade: ”Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” Och han tog dem i famnen, lade händerna på dem och välsignade dem.

Jesu handling kanske vi uppfattar som gullig och fin, men det är den verkligen inte. Han gör precis tvärtemot hans samtid. Det var faktiskt lärjungarna som gjorde helt rätt enligt förväntningarna och avvisade barnen som kom för att vara med Jesus. Men Jesus, barnens vän, visar hur han vill att det ska vara. Han tar dem i sitt knä och välsignar dem. Barnen är värdefulla och älskade, där och då, som barn. Inte som små vuxna. Och de är förebilder för oss alla, vi kan lära så mycket av dem. Barnen visar oss Guds rike.

På frågan om vem som är störst i himmelriket (Matt 18:1-6) gör Jesus åter igen det oväntade och ställer fram ett barn. Utan meriter, med låg ålder och pytteliten erfarenhet, utan CV och träning. Men med tillit, nyfikenhet, ärlighet, med attityd av öppenhet att lära, se och följa efter. Glädja och glädjas. Om vi vill ta Jesus på allvar är vår uppgift att inte förleda, utan leda barnen till Jesus.

Kom och följ mig. Jag ska göra er till människofiskare (Mark 1:17). Uppmaningen gäller oss alla. Även barnen. Vid brödundret (Joh 6:9) och när Jesus rider in i Jerusalem och rensar templet (Matt 21:1-17) ser vi att barnen spelar en avgörande roll. För barnen är Guds gåva (Ps 127:3), och kan just som barn följa Jesus, leda andra, ge vidare, vara delaktiga, profetera och ha drömmar. Vilket Petrus förkunnade (Apg 2:17, från Joel 2:28):
Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar.

EXEMPEL

Profeterna Jeremia och Jesaja uttrycker att Guds kallelse mötte dem redan i moderlivet, ja redan innan de blev till.
Mose – Josua, Noomi – Rut, Eli – Samuel, Elia – Elisa.
Och Paulus som var andlig far till Timoteus – en ung man som började tro, ledde andra till tro på Jesus. Timoteus hade också både sin mor och mormor som förebilder, och blev en ung förebild för många andra (1 Tim 4:12-16, 2 Tim 1:5, 2:1f).

Människor i olika åldrar som tjänar Gud tillsammans. Ingen är för gammal eller för ung. Vi behöver varandra på vår vandring med Jesus.

HUR GÅR VI VIDARE?

  1. Hälsa alltid på barnen. Se och bekräfta. Lär dig namn, så gott du kan.
  2. Barnen firar också gudstjänst – Kompisklubben. Du kan vara med på så många olika sätt i Kompisklubben, Kyrkis, Hubben, på läger och i kontakten med barn och familjer.
  3. Låt barnen vara delaktiga. De kan vara förebedjare, läsa Bibeln, vittna, be, leda i tillbedjan, tro och servera fika. Jesus sa att det är så, låt oss därför också leva så. Barnen är inte små människor som en dag ska bli vuxna, eller utställningsobjekt som vi applåderar åt. Barnen kan vara delaktiga när vi firar gudstjänst, när vi är församling, när vi berättar om de goda nyheterna i Jesus. Vill vi få med barnen så måste vi räkna med dem, redan nu!
    – Ett par delade ett vittnesbörd de hört på en konferens till sina barn som berättade det vidare till sin kompis som sa: Men då finns ju Gud!
    – En pojke fick ett tilltal om att dela ut 20 Biblar (förhandlade till 15) – 8 kom till tro och flera blev helade och 87 Biblar delades ut till hemlösa
  4. Låt barnen vara förebilder! Och var förebilder för dem!
    Barnen gör det vi gör, de följer efter. Var vägledare!
  5. Var en öppen kyrka. En plats för alla, inte bara redan invigda, redan troende. Förklara och inbjud. Fungerar det för barnen, så fungerar det för många fler!
  6. Låt oss vara församling tillsammans. Ta med andra när ni hittar på något. Hälsa på en äldre som är ensam. Bjud hem varandra i olika åldrar. Ge och ta emot av erfarenhet och inspiration. Be med varandra, låt det vara en naturlig del i livet.

Det behövs mormödrar och extra pappor överallt. Oavsett vem du är eller hur ditt liv ser ut så finns det en möjlighet för dig här i församlingen att få vara med och ge Jesus till barnen.

Jag tror att det som barnen mest av allt behöver är miljöer som präglas av Guds rike. Jag tror att vi behöver göra Hemmet till utgångspunkten för livet med Gud. En plats där vi kan tro, leva och be med och för varandra. En missionsstation varifrån vi sänds ut att berätta de goda nyheterna om Jesus, världens räddare. – Familjedag 15 okt!

Mission är också att dela evangeliet med de vi har nära oss, barnen. Visst vill du vara med?! Alla får vara med (exempel i Kompisklubben, Kyrkis, relation med barn, unga och familjer) precis som vi har kontakt med barn och barnbarn, låt oss vara en församling som ser barnen och hjälper dem att följa Jesus, visar dem på hur vi delar de goda nyheterna med andra och har dem som förebilder för oss i nyfikenhet, tro och tillit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *