Låt bönor förändra ditt liv

I Låt bönor förändra ditt liv (Bladh by bladh) skriver Lars-Erik Litsfeldt och Patrik Olsson om hur viktigt det  är med rätt kost och träning för att må bra.

Det gäller såklart alla, även om boken har diabetiker i fokus. Boken visar på hur bönor med mera kan ge kroppen rätt förutsättningar för en god hälsa. Författarna lyfter fram hur avgörande det kan vara med LCHF, pre- och probiotika för tarmarna samt träning som fungerar. Patrik och Lars-Erik berättar hur detta har förvandlat deras och andras liv, även om detta i alla delar inte uppmuntras av vården. Men det som fungerar är väl värt att ta till vara på, vilket de har testat sig fram till.

Jag tänker när jag läst att detta också betyder något mer. Att det även för vår inre människa finns mat och träning som ger liv. Ett hållbart, växande, glädjerikt och evigt liv. Och för att finna ett sådant behöver vi börja med Jesus. Hos ingen annan finns frälsningen (Apg 4:12). Behöver du liv, hopp eller ljus i ditt mörker – gå till Jesus.

Vi får komma till honom som vi är, just där vi är. Hos Gud finns plats för allt det som är vardagen. Han möter oss mitt i vår svårighet, svaghet, rädsla, misslyckande, förakt. Jesus vill visa på på en ny väg, ge en öppning för livet.

Jesus talar till oss genom Bibeln och genom att vi delar allt det som finns i livet med varandra. Vi får komma till Jesus med vår bön och han talar till oss, kommer till oss genom sin heliga Ande. Och därför vill jag uppmuntra dig genom att säga: Låt böner förändra ditt liv. Ropa, sucka, gråt. Kom till Jesus på ditt sätt. Han förstår dig!

När vi ber händer något. Bön innebär gemenskap. Vi människor är framför allt skapade för att leva i relation med Herre, och Jesus är vägen in i det äventyret. Bön innebär att vi knackar på dörren hos vår gode Far, som alltid vill vårt bästa. När vi ber förändras något inom oss och andra som skapar nya möjligheter. Ibland är det vi själva som blir bönesvaret på våra böner.

Så ta tid i sommar, i bön. Var stilla och inse vem det är som är Gud. (Ps 46:11) Jesus är med dig och för dig. Han går med dig när du också får bära liv vidare till andra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *