UPPKOPPLAD

Som föräldrar har vi huvudansvaret för att hjälpa våra barn att upptäcka och följa Jesus. Han är vår kompis, som bjuder in oss till livets äventyr.

Denna termin har vi inlett med temat Uppkopplad på Kompisklubben (barnens gudstjänst i Korskyrkan Uppsala). Genom Jesus har vi fått möjlighet att ha gemenskap med Gud, och kan nu alltid vandra med honom. Eller som Bibelns kortaste vers säger: be ständigt = alltid, utan avbrott (1 Thess 5:17) Jesus lärde sina lärjungar att be. (Luk 11:1-13) Det får vi också göra med våra barn, genom att själva leva med Jesus.

  1. Gud uppenbarar sig för oss. Jesus tog barnen i famnen och tog bort det som stod i vägen. (Joh 1:14, Mark 10:13-16)
  2. Samuel fick lära sig att lyssna till Guds röst. Vi får också lyssna och lära oss att följa Jesus. (1 Sam 1-3)
  3. Vi kan vara med Jesus och be på många olika sätt. (Fil 4:4-7)
    Dansa, sjunga, viska, skriva, ropa, gråta, hoppa, springa, vila, rita, tänka, skapa, måla, tala, lyssna. Fritt eller skrivet, som Gud som haver eller Vår Fader.
    Vi kan uttrycka: WOW över vem Gud är, TACK för allt det som är, vi fått och vi ser, HJÄLP för det som är svårt, FÖRLÅT för det som blivit fel.
  4. Vi får be för andra. Och vi får vara en del av Guds svar på bön. (Matteus 7:7-11, 18:19-20, 1 Joh 5:14-15)
  5. Gud har gett oss Hjälparen som står med oss och hjälper oss att leva med Jesus. (Joh 14:26, Rom 8:26-27)

Sjunger gör vi också på Kompisklubben. Sånger som Jag får var hos dig, Lyssna nu, Jesus är kung och Helige Ande kom hjälp oss idag.

Så, vi är alltså inbjudna till ett liv med Jesus. I vardagen. Med familjen och alla omkring oss. Hur gör vi det? Hur gör ni som familj?

  • Kanske vid särskilda tider (exempelvis när vi hör utryckningsfordon) eller spontant?
  • Utifrån en plan, med vissa teman? Vad har ni hittat som fungerar?
  • Efter att vi läst i Bibeln, utifrån det vi pratat om. Vilken Bibel passar era åldrar?
  • I samband med maten. När vi är tillsammans.
  • Fredagsmyset.
  • När vi hör om någon som är sjuk eller har det svårt.

Be. Och om det är svårt, prata med Gud om det. Det brukar hjälpa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *